Jak správně pracovat s odrazovou deskou při fotografování v exteriéru? K čemu vlastně slouží odrazová deska? Jsou nějaká pravidla a triky, které je potřeba dodržovat? V následujícím článku se to vše dozvíte.


Požadavky na znalosti

Pro pochopení tohoto článku nepotřebujete žádné extra znalosti. Stačí vám pouze trochu zapřemýšlet.

Úkol k zamyšlení

Představte si situaci, kdy fotíte portrét venku za slunečného dne. Sledujete jak modelka mžourá oči, protože ji sluníčko oslňuje. Někdy dokonce slzí. Fotky nestojí za nic, sluníčko dělá ostré stíny a vy si vzpomenete na to, že jste někde četli, že za plného sluníčka se nedá fotit.
Neexistuje nějaký snadný trik jak počasí přelstít?

Odrazová deska

Odrazových desek je spousta druhů. My si povíme něco o té nejběžnější. Je označovaná jako 5v1.
Existují kruhové o různých průměrech ale i oválné. Dají se snadno složit, jsou poměrně levné a snadno je unesete.
5v1 znamená, že odrazka má rám, v rámu je napnutý difuzor a přes rám je natažený obal na zip, který má 4 různé barvy a dá se obracet. 
Stříbrná - Používá se nejčastěji a nejlépe odráží svetlo.
Zlatá - také dobře odráží světlo a obarvuje do žlutooranžova
Bílá - světlo odráží výrazně méně a používá se jen na jemné prosvětlení stínů na obličeji.
Černá - ta neodráží. Naopak pohlcuje. Používá se na "zvýraznění" stínů, např. pro zvýraznění lícních kostí.
Odrazky mají ale jednu velkou nevýhodu. Někdo je musí držet.

Asistent

Na focení s pomocí odrazové desky potřebujete pomocnu ruku. Může to být kamarád, nebo kamarádka fotografované osoby, může to být méně zkušený fotograf, který se chce přiučit a v nejhorším případě nějaký kolemjdoucí. 
Úkolem asistenta je držet odrazku tak, aby odrážela sluneční světlo, přesně jak potřebuje fotograf.
Asistenti se dělí do 3 kategorií. A to je "dobrý asistent""líný asistent" a "asistent úplně na nic".
Do které kateogire asistent patří poznáte snadno podle toho jak drží odrazku.

Dobrý asistent

Dobrý asistent je na první fotografii vlevo. To jste asi všichni poznali. Dobrý asistent drží odrazku vždy nahoře, a drží jí tak, aby viděl kam svítí. A hlavně svítí tam, kam potřebuje fotograf. Je to práce nevděčná, velmi brzo bolí ruce a čím větší odrazka a okolní vítr tím je potřeba více síly.

 

A proč není dobrý asistent ten na druhé fotografii?

Asistent na druhé fotografii sice vypadá, že dělá vše správně, ale není tomu tak. Odrazka opřená o zem totiž svítí modelce do obličeje "zespodu". Celý život jsou lidé zvyklí chodit venku a vždy svítí sluníčko zhora. A toto světlo zhora kreslí na obličeji stíny. A lidé už si na tyto stíny zvykli. Pokud budete svítit jinak (zespodu) bude světlo a stíny na fotografii vypadat divně, nezvykle.
Podívejte se na fotografie níže.
První v pořadí je "nějaká divná". Možná se může někomu líbit, ale vypadá divně. Když si ji prohlédnete pozorněji zjistíte, že stíny a světla jsou tak nějak opačně (jdou odspodu nahoru). Zde svítil líný asistent.
Na druhé fotografii už vidíte stíny přirozené, tak jak je znáte. Zde svítil dobrý asistent zhora.

A co ta třetí fotografie?

I třetí fotografii svítil dobrý asistent. Ale i tak je nějaká divná. Když se zamyslíte proč zjistíte, že ta fotografie je taková nějaká oranžová, nebo žlutá...
Na svícení této fotografie byla použita zlatá odrazová strana. A ta barví světlo do žlutooranžova. Na světlých středoevropanech to ale opravdu nevypadá dobře. Vypadáme jako pomeranč. 
Zlatou odrazovou stranu použijte v případě, kdy fotografujete někoho, kdo je hodně opálený, nebo tmavý typ. Tam může zlatá najít uplatnění. Já osobně ji ale nepoužívám nikdy

Ok chápu. A jak a kdy se tedy odrazka používá?

Jsou celkem 2 základní situace kdy použijete odrazku.
První je v případě, že si modelku postavíte do stínu (sluníčko jí nesvítí do očí a nekreslí ošklivé stíny po obličeji). Asistent si stoupne mimo stín a pomocí odrazky "pošle" světlo do stínu modelce na obličej.
Druhý případ je ten, kdy nemáte možnost postavit modelku do stínu. Pak ji postavte zády ke slunci (tím přestane mžourat a opět se zbavíme ošklivých stínů) a asistent ji "pošle" světlo do obličeje. Tomuto způsobu se říká focení v protisvětle. Přidanou hodnotou tohoto způsobu je, že slunce za zády modelky ji prozáří vlasy.

A k čemu je ten difuzor?

Difuzor se umístí vždy mezi slunce a modelku. Protože se jedná o průsvitnou látku, rozptýlí se tím sluneční světlo a modelka opět nemá ošklivé stíny v obličeji. Dá se říct, že si vlastně vytvoříte difuzorem takový vlastní umělý stín, do kterého modelku postavíte. Jen si dávejte pozor, aby stín vytvořený difuzorem pokryl celou fotografovanou část modelky. Na obrázku níže vidíte rozdíl mezi fotografií focenou v přímém sluníčku bez difuzoru a s difuzorem.

Závěr?

Používejte odrazku. Správný fotograf bez odrazky do terénu nevyráží. Odrazka je při exteriérovém focení portrétu druhý nejpoužívanější nástroj hned po fotoaparátu. A za záběr bych rád poděkoval mým milým figurantkám Ivce a Katce, za to že ochotně zapózovaly pro tento článek.