Většina kurzů, kterých jsem se účastnil vypadala asi tak, že mi dali do ruky odpalovač, postavili mě pře modelku a předem připravenou scénu a řekli mi jaké hodnoty si mám nastavit na foťáku. Zásadní otázka ale měla být, proč mám foťák takhle nastavit. A o tom je následující článek.


Požadavky na znalosti

Pro pochopení následujícího článku musíte zvládat nastavení fotoaparátu při běžném světle v manuálním režimu. Tj. znát zákonitosti "svaté trojice" (Čas, Clona, ISO).

Úkol k zamyšlení

Představte si situaci, kdy fotografujete venku za běžného světla.
Na fotoaparátu máme nastaveno ISO 100, clonu 5,6 a čas 1/80.
Při těchto hodnotách máte perfektní expozici.
Co se stane, pokud změníte čas na 1/200 ?

Pokud jste na úkol k zamyšlení odpověděli, že fotografie bude tmavší, máte pravdu. Bude tohle ale platit i při zábleskovém světle v ateliéru? 
Tak, říkáte si, světlo jako světlo, jen vevnitř se zableskne, takže proč by to mělo být jinak?
Pokud máte tu možnost, tak si tento úkol v ateliéru určitě vyzkoušejte. Budete výsledkem překvapeni. Fotografie při obou nastaveních budou se zábleskovým světlem stejné (obě budou stejně "světlé"). 
Jak je to ale sakra možné? Vždyť jsme přece zkrátili čas a tudíž na snímač musí dopadnout méně světla?

Abychom dokázali odpovědět na tuhle otázku, nejprve si projdeme detailně, co se přesně děje když stiskneme spoušťfotoaparátu.

1. Stiskneme spoušť fotoaparátu
2. otevře se závěrka
3. "zableskne se" (dojde k odpálení zábleskového světla)
4. zavře se závěrka

Na první pohled to není nic překvapivého, ale důležitý je bod 3. Zatímco venku k žádnému záblesku nedojde, světlo svítí kontinuálně (toto platí i pro stálá studiová světla) a tudíž k osvícení snímače fotoaparátu dojde okamžitě po otevření závěrky a probíhá po celou dobu co je závěrka otevřená, u zábleskového světla je snímač osvětlený jen a pouze po dobu, kterou trvá záblesk světla. Jinými slovy je v podstatě jedno, jak dlouho je závěrka otevřená, záleží na délce záblesku.

Jak je tedy ten záblesk vlastně "dlouhý"?

To je těžká otázka a nikdo to vlastně neví přesně. Záleží na výrobci, konkrétním světle a také nastaveném výkonu. Ale dá se říct, že délka záblesku se pohybuje někdo kolem 1/500 - 1/2400.

Takže si mohu nastavit čas na fotoapáratu jaký chci?

Ne tak docela. Je potřeba se zamyslet nad dalšími aspekty fotografování.

Vezměme si to tedy postupně jaký nejdelší čas mohu nastavit?

Jaký chcete. Jak jsme si řekli doba osvitu snímače závisí na době trvání záblesku. Pokud si ale dáte fotoaparát na stativ není délka času v podstatě omezena, a může být i v řádu vteřin (toho se využívá např. při lightpaintingu).

A nebude fotografie rozmazaná když bude modelka dělat nějaké prudké pohyby?

To, zda bude modelka rozmazaná vlivem jejího pohybu nebo ne, nelze ovlivnit nastaveným časem. Opět to záleží na délce záblesku. Ale dejte si pozor. U levnějších studiových světel je délka záblesku relativně dlouhá, takže teoreticky tančící modelka může být rozmazaná. Pokud budete chtít fotit např. rajče hozené do vody a budete chtít zachytit jednotlivé kapky vody a "zmrazit" pohyb, potřebujete krátkou dobu záblasku a tudíž i dražší světlo.

Jaký nejkratší čas mohu nastavit?

Tady už je odpověd složitější. Každý fotoaparát má technické omezení. Jedním z nich je i nejkratší doba po kterou je závěrka celá otevřená. Ano závěrka nemusí být při fotografování otevřená celá, ale o tom až někdy jindy.
Každý výrobce uvádí jaký čas to je. Tato hodnota je označována jako Xsync. Obvykle bývá 1/200 nebo 1/250. Nemůžete tedy při nastavení fotoaparátu použít čas kratší. Pokud to uděláte, většinou to skončí tak, že budete mít přes fotografii černý pruh. Dalším omezením mohou být i radiové odpalovače. I těm trvá nějakou dobu, než doručí signál. Vesměs jsou ale konstruované tak, aby to stihli někde kolem času Xsync, takže si s tím nemusíte lámat hlavu.

Jak tedy řídím expozici v ateliéru?

Z toho co jsem napsal vyplývá, že expozici (to jak bude fotografie světlá nebo tmavá) lze řídit pouze clonou případně nastavením ISO. V ateliéru ale s ISO nepotřebujete moc pracovat, protožře si můžete nastavit výkon světla jak potřebujete. ISO používejte vždy co nejnižší. Takže zbývá jen clona.

Mohu v Ateliéru pracovat s hloubnou ostrosti?

Pokud se expozice řídí nastavením clony napadne vás, jak budu pracovat pokud chci konkrétní nastavení clony? No pak budete nastavovat výkon světla. Prostě si nastavíte clonu na požadovanou hodnotu a pro správnou expozici budete štelovat výkon světla. Někdy se ale dostanete do potíží, stává se, že nejmenší výkon světla je pořád moc velký na to, abyste mohli mít malou hloubku ostrosti (při nízkých clonových číslech 2,8 nebo třeba 1,8). V takovém případě Vám nezbude nic jiného, než použít šedý filtr.

Závěr?

Při běžném fotografování v ateliéru z ruky si nastavte čas 1/125 nebo 1/160. Vyberte si. Já používám 1/125. Expozici pak řídíte pouze nastavením clony, případně výkonu zábleskového světla. Při požadavku na nízké clonové číslo použijete šedý filtr.